Parlamentul României este obligat să pună în aplicare Decizia nr. 392 din 08.06.2021 a Curții Constituționale (publicată în Monitorul Oficial nr. 688 din 12.07.2021)
Astfel cum rezultă din conținutul Deciziei nr. 392 din 08.06.2021 a Curții Constituționale, aceasta a constatat că Legea nr. 55/2020 privind starea de alertă nu garantează cetățenilor României dreptul de acces efectiv la instanța de judecată, în vederea apărării drepturilor și intereselor lor legitime așa cum sunt prevăzute de art. 21 din Constituție.
De asemenea, Curtea Constituțională a constatat că se încalcă drepturile constituționale ale persoanei vătămate de o autoritate publică, așa cum aceste drepturi sunt prevăzute de art. 52 alin. (1) din Constituție și că se încalcă obligația constituțională de garantare a controlului judecătoresc asupra actelor administrative ale autoritatilor publice (art. 126 alin. (6) din Constituție).
Mai mult, Curtea Constituțională a constatat că legislația națională (Legea nr. 55/2020 privind starea de alertă, Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, ori Codul de procedură civilă), nu conține prevederi de procedură care să permită și să oblige instanțele de contencios administrativ să soluționeze acțiunile în justiție împotriva actelor administrative normative emise în starea de alertă (Hotărâri de Guvern, Ordine și instrucțiuni de miniștri, Hotărâri CNSU, Ordine comune ale unor ministere, etc.) în intervalul în care acestea produc efecte, adică în maximum 30 de zile.
Prin Decizia nr. 392/08.06.2021, Curtea Constituțională a stabilit în sarcina Parlamentului României obligația de remediere a viciului de neconstituționalitate, astfel: ”Pentru asigurarea unei reglementari clare, care să garanteze în mod efectiv și eficient accesul la justiție al persoanelor ale căror drepturi sau interese au fost încălcate prin emiterea de acte administrative normative în temeiul Legii nr. 55/2020, Parlamentul trebuie să reglementeze o procedură al cărei conținut să fie ușor identificabil, clar și previzibil sub aspectul consecințelor și care să asigure posibilitatea soluționării cauzelor în regim de urgență, într-un termen foarte scurt, astfel încât hotărârile pronunțate să fie apte să înlăture în mod concret și eficient consecințele actelor administrative atacate, în perioada în care acestea produc efecte”.
Curtea Constituțională a reiterat aceasta obligație a Parlamentului României prin Decizia nr. 416 din 10.06.2021 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 din 25.08.2021), astfel: ”Reglementarea concretă a elementelor care determină efectivitatea accesului la justiție în cazul contestării hotărârilor Guvernului prin care se instituie, se prelungește sau încetează starea de alertă și a actelor subsecvente, reprezintă o obligație pozitivă ce intră în competența legiuitorului, acesta fiind obligat să intervină prin adoptarea unui cadru legislativ care să respecte principiul proportionalității restrângerii exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale”’